30
ΝΟΕ

H Eurostat επιβεβαιώνει την ΕΛΣΤΑΤ-Πρωτογενές πλεόνασμα 3,4 δισ.


(upd2) Επιβεβαιώνει η Eurostat τα στοιχεία, που έστειλε η ΕΛΣΤΑΤ στις 14 Απριλίου στις Βρυξέλλες για την Ελλάδα. Με βάση το ευρωπαϊκό λογιστικό πρότυπο, το πρωτογενές πλεόνασμα διαμορφώνεται σε 3,4 δισ. ευρώ για το 2013, ενώ σύμφωνα με την τρόικα σε 1,5 δισ. ευρώ.

Συγκεκριμένα, βάσει των κανόνων της Ευρωπαϊκής Αρχής, το έλλειμμα Γενικής Κυβέρνησης διαμορφώθηκε στα 23,109 δισ. ευρώ και εξαιρουμένης της στήριξης των τραπεζών, οδηγεί σε πρωτογενές πλεόνασμα 3,4 δισ. ευρώ, στοιχείο ευθυγραμμισμένιο απόλυτα με τις πρόσφατες αντίστοιχες ανακοινώσεις της ΕΛΣΤΑΤ.

Το έλλειμμα της Γενικής Κυβέρνησης διαμορφώθηκε πέρυσι στα 23,109 δισ. ευρώ, το χρέος της Γενικής Κυβέρνησης ανήλθε σε 318,703 δισ. ευρώ και το ΑΕΠ, σε αγοραίες τιμές, ήταν πέρυσι 182,054 δισ. ευρώ.

Η Eurostat, όπως ήταν αναμενόμενο, στην επίσημη ανακοίνωσή της δεν αναφέρει επιμέρους τα στοιχεία για το πρωτογενές πλεόνασμα, τα οποία όμως προκύπτουν από το ύψος του ελλείμματος της γενικής κυβέρνησης στο οποίο περιλαμβάνονται και οι δαπάνες για τη στήριξη των τραπεζών, οι οποίες από μόνες τους δημιούργησαν πέρυσι έλλειμμα 19,272 δισ. ευρώ.

Υπενθυμίζεται ότι με βάση τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, το πρωτογενές έλλειμμα πέρυσι (συμπεριλαμβανομένης της επίπτωσης από τη στήριξη των τραπεζών) ήταν 15,887 δισ. ευρώ. Αν από αυτά αφαιρεθούν τα 19,272 δισ. των πιστωτικών ιδρυμάτων, τότε προκύπτει πρωτογενές πλεόνασμα, σύμφωνα με τους κανόνες της Eurostat, ύψους σχεδόν 3,4 δισ. ευρώ.

Ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας , ανακοινώνοντας το πρωτογενές πλεόνασμα, ανέφερε ότι το ύψος του πρωτογενούς πλεονάσματος (σύμφωνα με την τρόικα) είναι απολύτως συμβατό με τις αποφάσεις της κυβέρνησης για τη διανομή του κοινωνικού μερίσματος, την αποπληρωμή των ληξιπρόθεσμων οφειλών του δημοσίου και τη μείωση του μη μισθολογικού κόστους.

Η Ελλάδα εμφανίζει το δεύτερο υψηλότερο έλλειμμα μετά τη Σλοβενία (14,7%) και το υψηλότερο χρέος στην ΕΕ. Το Λουξεμβούργο είχε δημοσιονομικό πλεόνασμα (+0,1%) το 2013, η Γερμανία ισοσκελισμένο Προϋπολογισμό, ενώ το χαμηλότερο δημοσιονομικό έλλειμμα  σημειώθηκε στην Εσθονία (-0,2%). Συνολικά, 10 κράτη- μέλη παρουσίασαν έλλειμμα άνω του ορίου του 3% του ΑΕΠ.

Στο τέλος του 2013, τα χαμηλότερα ποσοστά του δημόσιου χρέους καταγράφηκαν στην Εσθονία (10,0%), τη Βουλγαρία (18,9%), το Λουξεμβούργο (23,1%), τη Λετονία (38,1%), τη Ρουμανία (38,4%), τη Λιθουανία (39,4%) και τη Σουηδία (40,6%). Ωστόσο, 16  μέλη είχαν λόγο χρέους υψηλότερο από το 60% του ΑΕΠ, με τα υψηλότερα ποσοστά να καταγράφονται στην Ελλάδα (175,1%), στην Ιταλία (132,6%), στη Πορτογαλία (129,0%), στην Ιρλανδία (123,7%), στη Κύπρο (111,7%) και στο Βέλγιο (101,5%).

Το 2013 το δημοσιονομικό έλλειμμα στην ΕΕ των 28 και στην Ευρωζώνη  μειώθηκε σε απόλυτους όρους σε σύγκριση με το 2012, ενώ το χρέος αυξήθηκε. Στη ζώνη του ευρώ το δημοσιονομικό έλλειμμα ως ποσοστό του ΑΕΠ μειώθηκε από το 3,7% το 2012 στο 3% το 2013, και στην ΕΕ των 28 περιορίσθηκε από το 3,9% το 2012 σε 3,3% πέρυσι. Στη ζώνη του ευρώ το δημόσιο χρέος ως ποσοστό του ΑΕΠ αυξήθηκε από το 90,7% στο τέλος του 2012 στο 92,6% στο τέλος του 2013, και στην ΕΕ των 28 ανήλθε από το 85,2% το 2012 στο  87,1% το 2013.

1,5 δισ., λέει η τρόικα

Στο 1,5 δισ. ευρώ (0,8% του ΑΕΠ) εκτιμά η τρόικα το πρωτογενές πλεόνασμα της Ελλάδας για το 2013, όπως ανακοίνωσε ο εκπρόσωπος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Σάιμον Ο' Κόνορ.

Ο Σάιμον Ο' Κόνορ υπογράμμισε την αξιοσημείωτη πρόοδο της Ελλάδας στην εξυγίανση των δημοσίων οικονομικών της από το 2010, σημειώνοντας ότι οι επιδόσεις αυτές έχουν ήδη ληφθεί υπόψη στους δημοσιονομικούς στόχους της Ελλάδας για το 2014.

Όπως διευκρίνισε ο εκπρόσωπος της Επιτροπής, η τρόικα υπολόγισε το πρωτογενές πλεόνασμα της Ελλάδος, βάσει των στοιχείων που εξέδωσε σήμερα η Eurostat για το δημοσιονομικό έλλειμμα (-12,7% του ΑΕΠ) και το δημόσιο χρέος (175,1% του ΑΕΠ) το 2013.

Σύμφωνα με τον ίδιο, στον υπολογισμό του πρωτογενούς πλεονάσματος της Ελλάδος εξαιρούνται οι δαπάνες για την εξυπηρέτηση των τόκων που αντιστοιχούν στο 4% του ΑΕΠ. Επιπλέον έχουν εξαιρεθεί ορισμένες προσαρμογές του 2013 που αντιστοιχούν στο 9,5% του ΑΕΠ, ώστε να αντανακλάται καλύτερα η πραγματική δημοσιονομική κατάσταση της Ελλάδος και ειδικότερα έχουν εξαιρεθεί τα εφάπαξ μέτρα στήριξης προς τις ελληνικές τράπεζες, οι οποίες έφτασαν το 10,8% του ΑΕΠ, σύμφωνα με τα όσα έχουν συμφωνηθεί στο ελληνικό πρόγραμμα προσαρμογής. Εξαιρούνται, επίσης, τα κέρδη επί των ελληνικών ομολόγων από τις κεντρικές τράπεζες των κρατών-μελών, τα οποία αντιστοιχούν στο 1,5% του ΑΕΠ.

Σε ό,τι αφορά τα επόμενα βήματα, ο Σάιμον Ο' Κόνορ παρέπεμψε στην πρόσφατη δήλωση του προέδρου του Eurogroup στην Αθήνα, Γερούν Ντάισελμπλουμ, σύμφωνα με την οποία η συζήτηση για την περαιτέρω στήριξη της Ελλάδος θα διεξαχθεί το δεύτερο εξάμηνο του 2014.

Περαιτέρω λεπτομέρειες για την επίτευξη των οικονομικών στόχων του 2013 αναμένεται να ανακοινωθούν στις 25 Απριλίου, όταν η Επιτροπή θα δώσει στη δημοσιότητα την έκθεση αξιολόγησης του ελληνικού προγράμματος, επί της οποίας ελήφθη η καταρχήν απόφαση για τη χορήγηση δανείων ύψους 8,3 δισ. ευρώ προς την Ελλάδα.

Εξάλλου, απαντώντας σε άλλη ερώτηση σχετικά με το κατά πόσο το δημόσιο χρέος (175,1% του ΑΕΠ) είναι βιώσιμο, ο Σ. Ο Κόνορ απάντησε ότι με βάση τους υπολογισμούς που έχουν γίνει για τα επόμενα πέντε έως δέκα χρόνια, αναμένεται αισθητή μείωσή του. Το γεγονός αυτό, για την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, πιστοποιεί ότι το ελληνικό χρέος είναι βιώσιμο, υπό την προϋπόθεση ότι θα συνεχιστεί η πιστή εφαρμογή του προγράμματος και ότι θα συνεχιστούν οι προσπάθειες για την πλήρη εξυγίανση των δημόσιων οικονομικών, δήλωσε ο Σ. Ο' Κόνορ λέγοντας χαρακτηριστικά: "Ναι, το ελληνικό χρέος είναι βιώσιμο".

Τέλος, ερωτηθείς σχετικά με το κοινωνικό μέρισμα ο Σ. Ο' Κόνορ είπε ότι η καταβολή του έχει συμφωνηθεί στο πλαίσιο του προγράμματος, σε συνεργασία με τις Ελληνικές Αρχές.

Σταϊκούρας: Ανοίγει ο δρόμος για το ζήτημα της βιωσιμότητας του χρέους

Ανοίγει πλέον ο δρόμος για την εύρεση ρεαλιστικών λύσεων για την οριστική τακτοποίηση της μακροχρόνιας βιωσιμότητας του δημόσιου χρέους, δήλωσε ο υπουργός αναπληρωτής Οικονομικών, Χρήστος Σταϊκούρας, γνωστοποιώντας τα οριστικά στοιχεία για το πρωτογενές πλεόνασμα το 2013.

Παράλληλα, πρόσθεσε, το πρωτογενές πλεόνασμα αποτελεί αναγκαία προϋπόθεση για την ενίσχυση της διαπραγματευτικής θέσης της χώρας, για τη διανομή «κοινωνικού μερίσματος» (που έχει ήδη αποφασισθεί και δρομολογηθεί) και για τη σταδιακή αποκατάσταση της πρόσβασης στις αγορές που έγινε, ήδη, με επιτυχία.

Ειδικότερα, όπως ανέφερε ο κ. Σταϊκούρας, από τα στοιχεία της Eurostat, που δημοσιοποιήθηκαν στις Βρυξέλλες, προκύπτει ότι:

* Το έλλειμμα της Γενικής Κυβέρνησης (αφαιρούμενου του ποσού στήριξης των τραπεζών), διαμορφώθηκε το 2013 στα 3,8 δισ. ευρώ, ή στο 2,1% του ΑΕΠ. Είναι πολύ κάτω από το 3% του ΑΕΠ, και κάτω από τον μέσο όρο της ευρωζώνης (2,8% του ΑΕΠ).

* Το πρωτογενές πλεόνασμα της Γενικής Κυβέρνησης, σύμφωνα επίσης με τη Eurostat, χωρίς την επίπτωση της υποστήριξης των χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων, διαμορφώθηκε στα περίπου 3,4 δισ. ευρώ.

* Το πρωτογενές πλεόνασμα της Γενικής Κυβέρνησης, όπως καθορίζεται από την τρόικα, εκτιμάται στο 1,5 δισ. ευρώ, υψηλότερο τόσο από τους στόχους του (μηδενικό πρωτογενές πλεόνασμα), όσο και από τις προβλέψεις του προϋπολογισμού (812 εκατ. ευρώ). Σύμφωνα με τον υπουργό αναπληρωτή Οικονομικών, το πλεόνασμα αυτό είναι συμβατό με τις πρόσφατες αποφάσεις της κυβέρνησης για διανομή «κοινωνικού μερίσματος», επιπλέον αποπληρωμή ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων του Δημοσίου προς τον ιδιωτικό τομέα και μείωση του μη μισθολογικού κόστους.

Σημειώνεται ότι η διαφορά στους υπολογισμούς μεταξύ Eurostat και τρόικας, είναι ότι στη μεθοδολογία των εκπροσώπων των δανειστών δεν λαμβάνονται υπόψη ή αντιμετωπίζονται διαφορετικά, μια σειρά από δαπάνες και έσοδα. Για παράδειγμα, τα έσοδα από ιδιωτικοποιήσεις, οι δαπάνες σχετικά με συναλλαγές για την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών, καθώς και τα έσοδα από μεταφορές ποσών που συνδέονται με εισοδήματα των εθνικών κεντρικών τραπεζών της ευρωζώνης, τα οποία προέρχονται από την κατοχή ελληνικών ομολόγων στα επενδυτικά χαρτοφυλάκιά τους.

Ο κ. Σταϊκούρας τόνισε ότι ακριβώς τέσσερα χρόνια από τη στιγμή που η Ελλάδα οδηγήθηκε σε Μηχανισμό Στήριξης και στην υπογραφή του 1ου Μνημονίου, τα υψηλά, διαχρονικά «δίδυμα» ελλείμματα εξαλείφονται, και, μάλιστα, νωρίτερα από τις αρχικές εκτιμήσεις. Επισήμανε δε, ότι «είναι εθνική ανάγκη να διαφυλαχθούν όλα όσα έχουν επιτευχθεί, με τόσο μεγάλο κόπο και κόστος και, παράλληλα, να μετατρέψουμε τη σταθεροποίηση της οικονομίας ως βάση για δυναμική και βιώσιμη ανάπτυξη, με κοινωνική συνοχή».

Το haircut

Πάντως, η ρύθμιση προβλέπει -όπως όλα δείχνουν- επιμήκυνση πολλών χρόνων και μείωση επιτοκίων και όχι με «κούρεμα».

Επισημαίνεται, ωστόσο, ότι επικεφαλής του οικονομικού ινστιτούτου «Ifo» του Μονάχου, Χανς-Βέρνερ Ζιν, τονίζει ότι το «κούρεμα» του ελληνικού χρέους παραμένει στο τραπέζι .

Οι πιστωτές από τη Βόρεια Ευρώπη αντιτίθενται σφοδρά στην άμεση διαγραφή του χρέους, την οποία οι επικριτές της θεωρούν ότι θα επιβράβευε αδίκως την κακή διαχείριση της Ελλάδας κατά το παρελθόν. Τα Κοινοβούλιά τους και οι ευρωσκεπτικιστές θα επαναστατούσαν ή θα προσέβαλαν δικαστικά την όποια διαγραφή χρέους. Η επιμήκυνση των λήξεων των δανείων και η μείωση του κόστους δανεισμού, όμως, έχουν γίνει ήδη μία φορά και είναι πολιτικά λιγότερα εκρηκτικές στη Γερμανία, την Ολλανδία και τη Φινλανδία.

To «zero coupon bond»

Πέρα από τα γνωστά σχέδια για το ελληνικό χρέος (επιμήκυνση της ωρίμανσης των δανείων και μείωση των επιτοκίων των παλαιών δανείων), στο τραπέζι έχει επανέλθει και η έκδοση ομολόγου με μηδενικό κουπόνι.

Το επίπεδο του ελληνικού χρέους -αυτήν την ώρα στο 175% του ΑΕΠ- δεν είναι βιώσιμο, ακόμη και στη βάση των πιο αισιόδοξων εκτιμήσεων. Κανένας ιδιώτης επενδυτής δεν επιθυμεί να επενδύσει στην Ελλάδα για όσο καιρό υπάρχει ο κίνδυνος ενός νέου «κουρέματος» του χρέους. Η λύση μίας νέας απομείωσης του ελληνικού χρέους, με συμμετοχή του επίσημου τομέα (OSI), θα συνεπαγόταν επιβάρυνση των φορολογουμένων. Και έτσι προκρίνεται η λύση του «αδιαφανούς» ομολόγου με μηδενικό κουπόνι.

Το zero coupon (μηδενικό κουπόνι) είναι ένα ομόλογο που, ουσιαστικά, δεν πρέπει να επιστραφεί ποτέ και με αυτό δεν μπορεί κανείς να κερδίσει από τόκους. Γιατί όμως να προτιμήσουν οι Γερμανοί μία μέθοδο που με οικονομικούς όρους είναι το ίδιο με μία πλήρη παραίτηση από τις απαιτήσεις των δανειστών;

Ένα «κούρεμα» θα ήταν για την καγκελάριο μία παραδοχή που η ίδια δεν ήθελε ποτέ να κάνει: Ότι η κρίση θα κοστίσει πιθανόν περισσότερα χρήματα και η μέθοδος του «zero coupοn bond» έχει το πλεονέκτημα ότι ο γερμανικός λαός δεν μπορεί να καταλάβει τις απώλειες που υφίσταται, λόγω της πολυπλοκότητάς του.

Όσοι ξέρουν πώς λειτουργεί το «zero coupon bond», γνωρίζουν ότι οι απώλειες για τους δανειστές ξεκινούν αρχικά με αργούς ρυθμούς, όμως από ένα σημείο και μετά προσεγγίζουν το 100%.

Είναι ουσιαστικά ένα «κρυφό» κούρεμα, με το οποίο οι φορολογούμενοι των δανειστών της Ελλάδας θα υποστούν απώλειες, χωρίς να το συνειδητοποιήσουν.

Μάλιστα, η τακτική αυτή έχει περισσότερα μειονεκτήματα σε σχέση με ένα καθαρό «κούρεμα» χρέους: Εκτός του ότι δεν είναι διαφανής, κρατάει περισσότερο, ο λόγος χρέους προς το ΑΕΠ δε μειώνεται τόσο γρήγορα όσο θα έπρεπε, καθώς ονομαστικά το χρέος παραμένει, ενώ και δεν είναι αποδεκτό από το ΔΝΤ.

Σύμφωνα με τα όσα υποστηρίζει το Bloomberg, η επόμενη βοήθεια προς την Ελλάδα μπορεί να περιλαμβάνει την παράταση της λήξης των δανείων διάσωσης έως τα 50 χρόνια (από περίπου 30 χρόνια σήμερα), αλλά και μείωση των επιτοκίων σε ορισμένα από τα προηγούμενα δάνεια κατά 50 μονάδες βάσης (τα 80 δισ. που περιλαμβάνονταν στο πρώτο πακέτο), σύμφωνα με δύο αξιωματούχους που γνωρίζουν τις συζητήσεις που πραγματοποιούνται μεταξύ Ευρωπαίων υψηλόβαθμων.

Το σχέδιο, το οποίο θα εξεταστεί μέχρι το Μάιο ή τον Ιούνιο, μπορεί, επίσης, να περιλαμβάνει δάνειο ύψους 13-15 δισ. ευρώ, ανέφερε άλλος αξιωματούχος.

 

Produced by