13
ΙΑΝ

Μαγκριώτης: Υπό διαπραγμάτευση οι συμβάσεις παραχώρησης για μείωση τιμών διοδίων


Στις διαπραγματεύσεις με τις 19 κατασκευάστριες κοινοπραξίες των πέντε βασικών εθνικών αξόνων, καθώς και τις 26 τράπεζες που δανειοδοτούν τους ιδιώτες και το Δημόσιο , επενδύει το υπουργείο Υποδομών, προκειμένου να βρεθεί λύση στο οξύ κοινωνικό πρόβλημα που έχει δημιουργηθεί με τα αυξημένα διόδια των εθνικών δρόμων.

"Υπερασπιζόμαστε τα έργα, το δημόσιο συμφέρον και τον πολίτη και σε καμία περίπτωση, λόγω επίκλησης της κρίσης, δεν θα δεχθούμε εκβιασμούς από κανέναν", ανέφερε ενημερώνοντας την Ειδική Μόνιμη Επιτροπή Οδικής Ασφάλειας του Κοινοβουλίου ο υφυπουργός Υποδομών Γιάννης Μαγκριώτης, υπογραμμίζοντας ότι οι τροποποιημένες συμβάσεις παραχώρησης θα έλθουν περί το τέλος Μαρτίου για κύρωση από τη Βουλή.

Ο υφυπουργός είπε ότι λύση στις αδικίες, που πράγματι υπάρχουν, ειδικά για τις περιοχές πέριξ των τοπικών σταθμών, αλλά και για την επίτευξη μιας σωστής πολιτικής πληρωμής βάσει των χιλιομέτρων που διανύει ένας οδηγός, αλλά και μίας εκπτωτικής πολιτικής για τις συχνές διελεύσεις, θα είναι το ηλεκτρονικό διόδιο.

Παράλληλα, ο υφυπουργός, με αφορμή τα γεγονότα με πρωταγωνιστή το δήμαρχο Στυλίδας Απόστολο Γκλέτσο, επανέλαβε ότι θα παραταθούν οι κάρτες διέλευσης που έχουν δοθεί στους κατοίκους γύρω από τους σταθμούς Αγ. Τριάδας και Πελασγίας, έως ότου ολοκληρωθούν οι παράπλευροι δρόμοι που είναι υποχρέωση του Δημοσίου και όχι των παραχωρησιούχων.

Ο υφυπουργός σημείωσε ότι τα περί των αυξήσεων των διοδίων στην αρχή κάθε έτους και με την ολοκλήρωση κάποιων τμημάτων των έργων, προβλέπονται από τις πέντε συμβάσεις παραχώρησης που καταρτίστηκαν και ψηφίστηκαν από τη Βουλή το 2007.

Στις αδυναμίες των συμβάσεων -που πάντως υπερψηφίστηκαν και από το ΠΑΣΟΚ , αλλά με επιφυλάξεις, όπως είπε ο κ. Μαγκριώτης- ο υφυπουργός ανέφερε τα πολύ στενά χρονικά περιθώρια για τις απαλλοτριώσεις, καθώς και τη μετακίνηση των εναερίων δικτύων που καθυστερούν την πρόοδο των έργων.

«Προσπαθούμε να βρούμε λύση για το θέμα των τιμών των διοδίων με τη μικρότερη δυνατή επιβάρυνση του Δημοσίου», είπε ο κ. Μαγκριώτης, υπογραμμίζοντας ταυτόχρονα ότι το Δημόσιο θα αρχίσει να εισπράττει, δηλαδή να αποδίδουν τα διόδια από το Σεπτέμβριο του 2012.

Ειδικά για τις τρεις οδούς "Αιγαίον", "Νέα Οδός" και "Ολυμπία Οδός" ο υφυπουργός είπε ότι είναι τρεις συμβάσεις που δεν έχουν εγγύηση του Δημοσίου για τα τριάντα χρόνια παραχώρησης, γεγονός που σημαίνει ότι έχουν πάρει όλα τα ρίσκα οι ιδιώτες παραχωρησιούχοι.

«Δεν πρόκειται για συμβάσεις παραχώρησης, αλλά για συμβάσεις δουλείας, η εξώνηση και ο περιορισμός του ατομικού δικαιώματος μετακίνησης», τόνισε εκ μέρους του ΚΚΕ η Λιάνα Κανέλλη, προσθέτοντας ότι «δεν μπορούμε να μιλάμε για κοινωνικό αγαθό με το κράτος να μην μπορεί να καθορίζει τις τιμές των διοδίων, αν και συμμετέχει με 37% στα έργα έναντι το πολύ 8% των ιδιωτών, που τελικώς τις επιβάλλουν».

Η βουλευτής του ΚΚΕ χαρακτήρισε τις λαϊκές αντιδράσεις που κλιμακώνονται, ως "αντίδραση των ληστευομένων απέναντι στους ληστές", σημειώνοντας ότι κατά το ΚΚΕ "δεν πρέπει να πληρώνουμε διόδια, γιατί τους δρόμους αυτούς τους έχουμε πληρώσει εκατοντάδες φορές".

Η βουλευτής της ΝΔ Φωτεινή Πιπιλή τόνισε ότι αντιλαμβάνεται τη λαϊκή αντίδραση ως μήνυμα αφύπνισης και οργής έναντι των συνεχών, ακόμη και φθηνών διοδίων.

Επέρριψε ευθύνες και στην κυβέρνηση, η οποία, αναλαμβάνοντας, υποσχέθηκε μείωση των διοδίων, δηλαδή δημιούργησε προσδοκίες που δεν μπορούσε να εκπληρώσει.

Τόνισε ακόμη ότι αντιλαμβάνεται κατ' αρχήν την παρέμβαση του κ. Γκλέτσου για να κινητοποιήσει τους δημότες του στέλνοντας μήνυμα προς το κράτος ότι κάτι δεν πάει καλά, αλλά η κίνηση καταστροφής μίας μπάρας, ως πράξη ενός δημάρχου, είναι κίνηση "όχι απλώς παράνομη, αλλά και επικίνδυνη".

Ως νόμιμο αίτημα διάσωσης της αξιοπρέπειας της ελληνικής πολιτείας, χαρακτήρισε τις λαϊκές αντιδράσεις ο Θεόδωρος Δρίτσας από τον ΣΥΡΙΖΑ , ενώ ο Γιώργος Αποστολάκης από τον ΛΑΟΣ επισήμανε την ανυπαρξία εναλλακτικών παράπλευρων δικτύων που συνιστούν υποχρέωση, για να μην είναι η επιβολή διοδίων καταναγκαστική.

Από το ΠΑΣΟΚ ο Νίκος Τσώνης εξέφρασε τη διαφωνία του με το φαινόμενο να συμμετέχουν οι κατασκευαστές το πολύ με το 8% της δαπάνης του έργου και να τους παραχωρούνται πολλαπλά, ενώ πρότεινε να μην μπορούν να επιβληθούν διόδια, αν δεν έχουν παραδοθεί οι απαιτούμενοι παράδρομοι και να καθιερωθεί η πληρωμή, ανάλογα με τα χιλιόμετρα που διανύονται.

Με την πληρωμή για τη συντήρηση, αλλά όχι την κατασκευή, τάχθηκε ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ Λάμπρος Μίχος, ενώ ζήτησε να αναστέλλεται η πληρωμή διοδίου στο προκατασκευαστικό στάδιο.

Ο γενικός γραμματέας συγχρηματοδοτούμενων έργων Σέργιος Λαμπρόπουλος, που παρέστη στη συνεδρίαση, έδωσε τα αριθμητικά στοιχεία κόστους του μεγάλου αυτοκινητόδρομου της Εγνατίας, που είναι ένα καθαρά δημόσιο έργο και στο οποίο αναμένεται να μπουν διόδια.

Είπε ότι αυτό το δημόσιο, σύνθετο και δύσκολο έργο, που δεν θα μπορούσε να γίνει με σύμβαση παραχώρησης, στοίχισε 5,5 δισ. ευρώ, από τα οποία τα μισά ήταν επιδότηση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και τα άλλα μισά κρατική επιδότηση.

Από αυτά, τα 2,75 δισ., το μεγαλύτερο ποσό το δανείστηκε το Δημόσιο από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και δεν έχει αρχίσει ακόμη η αποπληρωμή του, η οποία θα γίνει από τις μελλοντικές εισπράξεις διοδίων.

Η επιβολή τιμών μικρότερων από τα διόδια των ιδιωτών θα απέδιδαν κατ' έτος περί τα 140 εκατ. ευρώ, από τα οποία τα 100 εκατ. είναι το κόστος συντήρησης, ενώ τα υπόλοιπα 40 εκατ. θα είναι για αποπληρωμή των δανείων για τα επόμενα 15 χρόνια.

Produced by