15
ΦΕΒ

Έσοδα 10 δισ. μέχρι το 2015 από λιμάνια, αεροδρόμια


Έσοδα ύψους 10 δις ευρώ ( περίπου το 1/5 του στόχου που έθεσε η τρόικα ) αναμένει μέχρι και το 2015 το υπουργείο οικονομικών από το πρόγραμμα αξιοποίησης βασικών υποδομών που εκ των πραγμάτων επιταχύνεται.

Η αξιοποίηση τα επόμενα χρόνια των 123 κεντρικών και περιφερειακών λιμανιών και των 39 αεροδρομίων της χώρας είναι μια ιδέα που υπάρχει από το 2004 . Ωστόσο η ευφορία των ολυμπιακών αγώνων και η υψηλοί ρυθμοί ανάπτυξης το ανέστειλαν το εγχείρημα επ αόριστο.

Η κρίση και η ανάγκη για μείωση του κόστους του δημοσίου και αύξηση των εσόδων όχι μόνο το επαενεργοποίησε αλλά τοποθέτησε μέσα στην άνοιξη . Τότε αναμένεται να οριστούν οι σύμβουλοι του ελληνικού δημοσίου οι οποίοι θα εισηγηθούν μέχρι το φθινόπωρο τον καλύτερο τρόπο για την αξιοποίηση των μεταφορικών υποδομών. Οι πρώτοι διαγωνισμοί αναμένονται κοντά στα τέλη του χρόνου. Θα πρέπει να ξεκαθαριστεί πάντως ότι η μοίρα των περιφερειακών λιμανιών και των αεροδρομίων είναι τελείως διαφορετική από αυτή του Αερολιμένα Αθηνών και του ΟΛΠ και ΟΛΘ.

Με βάση την παλαιότερη ιδέα το υπουργείο οικονομικών θα επιχειρήσει μέσω των συμβούλων που θα προσλάβει να ομαδοποιήσει με κάποιο τρόπο της κατά τόπους υποδομές . Να δημιουργήσει «πακέτα» περισσότερο και λιγότερο πολυσύχναστων λιμανιών αλλά και αεροδρομίων . Στην συνέχεια θα θέσει συγκεκριμένες προδιαγραφές για την αξιοποίηση τους . Ειδικά για τα μικρά περιφερειακά λιμάνια ο όρος προς τον ιδιώτη για εκμετάλλευση θα είναι η συμπλήρωση των υποδομών . Προς την κατεύθυνση αυτή αναμένεται να βοηθήσει και το δάνειο ύψους 3,5 δις ευρώ που έχει εξασφαλίσει από το 2005 ο τότε υπουργός ναυτιλίας κ. Μανώλης Κεφαλογιάννης από την ΕΤΕπ και από το οποίο δεν έχει αξιοποιηθεί πρακτικά ούτε ένα ευρώ .

Οι ιδιώτες που θα αναλάβουν τα πακέτα των λιμανιών θα έχουν στην διάθεσή τους και μια σίγουρη πηγή χρηματοδότησης η οποία μάλιστα θα παρέχει και ευνοϊκούς όρους αποπληρωμής . Το εμπόδιο της απόδοσης σε ιδιώτες δανείου που προορίζεται για κράτος μέλος της ΕΕ θα παρακαμφθεί με την δημιουργία κοινών εταιριών των ιδιωτών με το δημόσιο για κάθε πακέτο λιμανιών.

Το κέρδος του δημοσίου σε αυτού του είδους την αξιοποίηση δεν θα είναι μονοσήμαντο αφού εκτός από τα χρήματα της σύμβασης παραχώρησης εκτιμάται ότι το δημόσιο θα ωφεληθεί και από τα μεγαλύτερα έσοδα από την ανάπτυξη των περιοχών πέριξ των λιμανιών .

Ίδιο μοντέλο θα ακολουθηθεί και με τα περιφερειακά αεροδρόμια τα οποία επίσης πάσχουν από σημαντικές ελλείψεις υποδομών. Το δημόσιο θα συγκροτήσει κοινές εταιρίες με ιδιώτες προκειμένου να αναπτύξει τις υποδομές τους. Επειδή όμως είναι λιγότερα σε αριθμό και με έδρα σε πιο καίρια σημεία από ότι τα λιμάνια είναι δυνατό να δοθούν και ένα σε κάθε ιδιώτη ανάλογα με τον ενδιαφέρον που θα υπάρξει .

Το ενδιαφέρον σε αυτού του είδους την αξιοποίηση σε σύγκριση με αυτή που αφορά την ακίνητη περιουσία είναι ότι η απόσβεση του ιδιώτη γίνεται ταυτόχρονα ,ε την αναβάθμιση της υποδομής η οποία στην ολοκλήρωση θα κάνει ακόμη πιο αποδοτική την εν λόγω υποδομή .

Ανδρέας Δανός

Produced by