09
ΜΑΡ

Ντ. Μπέη: «Είμαστε Κίνημα αλλαγής νοοτροπίας!»


Συνέντευξη στον Γιάννη Λιάρο για την εφημερίδα ΧΡΗΜΑ ΤΡΙΤΗ

«Είμαστε Κίνημα διάδοσης της αλλαγής νοοτροπίας, για να προσπαθήσουμε όλοι μαζί, σαν πολίτες, να βοηθήσουμε τη χώρα μας». Με τα λόγια αυτά η πρώην υπερνομάρχης Αθηνών-Πειραιώς Ντίνα Μπέη περιγράφει το Κίνημα Πολιτών «Καταναλώνουμε ό,τι παράγουμε: Ντύνομαι, τρώω, κάνω τουρισμό Ελληνικά!», στη δημιουργία και τη λειτουργία του οποίου πρωτοστατεί ως Πρόεδρος του Δ.Σ., «με προτροπή, ευχή και διάθεση», όπως λέει, «να συμβάλλουμε στο να βοηθήσουμε περισσότερο στην κατανάλωση των εγχώριων προϊόντων». Η ιδέα για το Κίνημα αυτό προέκυψε από μία ομάδα ανθρώπων που σκέφτηκαν «αν ο καθένας μπορεί με τις δυνάμεις του να συμβάλλει ώστε να βοηθηθεί η χώρα μας» στη δύσκολη περίοδο που περνάει, λέει η κα Μπέη, που ξεκαθαρίζει ότι το Κίνημα δεν προτείνει μποϊκοτάζ κανενός προϊόντος και εξηγεί πώς η αλλαγή νοοτροπίας και η «συνειδητοποίηση» μπορεί να βοηθήσει τον καθένα από εμάς αλλά και την Ελλάδα συνολικά.

Πώς προέκυψε η ιδέα να δημιουργηθεί αυτό το Κίνημα;

Μέσα στο απόλυτο χάος της οικονομικής κρίσης που ζούμε, μία ομάδα ανθρώπων σκεφτήκαμε αν θα μπορούσε ο καθένας από εμάς σαν πολίτης να κάνει κάτι. Πέρα, δηλαδή, από το τι οφείλουν να κάνουν η κυβέρνηση, τα κόμματα ή ακόμα και η Ευρωπαϊκή Ένωση, αν ο καθένας από εμάς μπορεί με τις δυνάμεις του να συμβάλλει ώστε να βοηθηθεί η χώρα μας. Αυτή ήταν η σκέψη. Και βρέθηκαν άνθρωποι που πολύ γρήγορα αγκάλιασαν αυτή τη σκέψη. Έτσι ξεκίνησε, με μία πρωτοβουλία 90 υπογραφών από κάποιους επώνυμους, από τον ακαδημαϊκό χώρο, το συνδικαλιστικό, από την Αυτοδιοίκηση, καλλιτέχνες. Αυτοί προσυπέγραψαν ένα κείμενο-προσκλητήριο, το οποίο για πρώτη φορά παρουσιάστηκε τον περασμένο Οκτώβριο, σε συνέντευξη Τύπου με την οποία εμφανιστήκαμε ως Κίνημα, με προτροπή, ευχή και διάθεση να συμβάλλουμε στο να βοηθήσουμε περισσότερο στην κατανάλωση των εγχώριων προϊόντων. Γι’ αυτό και το σύνθημα μπορείτε να ακούγετε λίγο περίεργο, αλλά επισημαίνει τρία ρήματα: ντύνομαι, τρώω, κάνω τουρισμό Ελληνικά!

Δηλαδή προτείνετε μποϊκοτάζ στα ξένα προϊόντα;

Δεν πρόκειται επ’ ουδενί λόγω για μποϊκοτάζ κανενός προϊόντος. Όταν λέμε προτιμούμε το ελληνικό, εννοούμε όταν και όπου υπάρχει. Άλλωστε, όταν μιλάμε για ελληνικά προϊόντα, αναφερόμαστε και σε προϊόντα που παρασκευάζονται μεν εδώ, αλλά η πρώτη ύλη τους μπορεί να έρχεται από το εξωτερικό. Εμάς μας ενδιαφέρει πάνω απ’ όλα η διατήρηση θέσεων εργασίας. Αν μία εταιρία φέρνει τις πρώτες ύλες της από το εξωτερικό, αλλά το προϊόν παράγεται και συσκευάζεται εδώ, εμείς πάλι το θεωρούμε ελληνικό, από ελληνικά χέρια γίνεται και διατηρούνται θέσεις εργασίας.

Λέτε «ντύνομαι, τρώω και κάνω τουρισμό Ελληνικά». Αυτά, προφανώς, είναι τα βασικά προϊόντα που παράγει η Ελλάδα…

Αυτή είναι η καθημερινότητα του μέσου ανθρώπου. Γιατί το Κίνημά μας είναι ουσιαστικά ένα σύνθημα, που θέλουμε να φτάσει και στην τελευταία γωνιά της χώρας. Σύνθημα συνειδητοποίησης και αλλαγής νοοτροπίας του μέσου πολίτη. Δεν απευθυνόμαστε σε φορείς ή σε επιχειρηματίες. Για την ακρίβεια, στους επιχειρηματίες απευθυνόμαστε στο δεύτερο σκέλος της δράσης μας, όταν τους καλούμε να γίνουν πιο ανταγωνιστικοί, να μειώσουν τις τιμές τους.

Ωστόσο, πολλοί εμφανίζονται μεν διατεθειμένοι να καταναλώσουν ελληνικά προϊόντα, αλλά όταν φτάνουν στο «ράφι» βρίσκουν συχνά τα αντίστοιχα ξένα προϊόντα σε χαμηλότερες τιμές. Και σε εποχές οικονομικής κρίσης, η τιμή είναι βασικό κριτήριο επιλογής. Τι κάνουν σε αυτή τη περίπτωση;

Αυτό είναι ένα πολύ βασικό ερώτημα. Και εδώ παίζει ρόλο αυτό που σας έλεγα, η συνειδητοποίηση. Σκεφτείτε ότι δίνοντας 10-20 σεντς παραπάνω για την ελληνική τομάτα, αυξάνεις τη ζήτηση. Αναγκάζεις τα σούπερ μάρκετ και τους μανάβηδες να τη ζητήσουν. Έτσι αυξάνεται η παραγωγή, ανακυκλώνονται τα χρήματα αυτά στη χώρα μας, στηρίζουμε τα προϊόντα μας. Και τα ελληνικά διατροφικά προϊόντα είναι πολύ καλύτερα ποιοτικά. Δεν συγκρίνεται η ελληνική τομάτα με την τομάτα Βελγίου! Ούτε σε μία χώρα που είναι ο «παράδεισος» των εσπεριδοειδών επιτρέπεται να τρως λεμόνι Ισραήλ ή πατάτα Αιγύπτου…

Με τις τιμές όμως, τι γίνεται;

Πολλές φορές, λόγω και των στρεβλώσεων της ελληνικής οικονομίας, της μικρής παραγωγής, αλλά και της κακής εκμετάλλευσης που υπάρχει, πραγματικά κάποια προϊόντα είναι ακριβότερα. Όμως για να το «σπάσουμε» αυτό, ας τα πληρώσουμε. Έτσι θα κάνουμε αυτά τα προϊόντα πιο ανταγωνιστικά. Έτσι αυξάνεται η παραγωγή και διατηρούνται οι θέσεις εργασίας. Από την άλλη μεριά, πρέπει να θυμόμαστε ότι κανένα διατροφικό σκάνδαλο δεν ξεκίνησε από τη χώρα μας. Όλα έχουν έρθει από την Ευρώπη. Η ποιότητα των ελληνικών προϊόντων είναι σίγουρα καλύτερη. Ας προτιμήσουμε λοιπόν τα δικά μας, εξαιρετικά προϊόντα, και ας δώσουμε ακόμα και το κάτι παραπάνω. Αυτή είναι η έννοια της συνειδητοποίησης. Κάνω κάτι για την οικονομία μου! Είναι πολύ σημαντικό θέμα η αλλαγή νοοτροπίας. Πολλές φορές, από επιπολαιότητα ή απλώς από συνήθεια, επιλέγουμε ξένα προϊόντα, χωρίς να σκεφτούμε αν υπάρχουν αντίστοιχα ελληνικά. Όταν είσαι συνειδητοποιημένος, το ψάχνεις λίγο…

Αυτό στα διατροφικά προϊόντα. Με την ένδυση και την υπόδηση, όμως;

Στα ρούχα η αλήθεια είναι ότι δεν έχουμε την ποικιλία και τις μάρκες που έρχονται από το εξωτερικό. Υπάρχει όμως καλής ποιότητας ελληνικό παπούτσι και με πολύ καλό design. Ας κάνουμε μία προσπάθεια να το ψάξουμε, να το προτιμήσουμε, όπου υπάρχει. Αλλά και στο θέμα του τουρισμού, όσοι έχουν τη δυνατότητα να φύγουν ένα τριήμερο ή να πάνε διακοπές το Πάσχα, στα χρόνια της κρίσης ας προτιμήσουν την Ελλάδα. Έχουμε μία υπέροχη ενδοχώρα που μπορούμε να γνωρίσουμε. Ας πάμε ένα τριήμερο ή μία εκδρομή κάπου στην Ελλάδα, αντί να επιλέξουμε το εξωτερικό. Αυτή είναι η προτροπή μας. Και η προτροπή μας προς τον ξενοδόχο είναι να γίνει πιο ανταγωνιστικός, να μειώσει το κέρδος του. Του προτείνουμε να βάλει ελληνικό πρωινό! Εμείς θέλουμε το «ελληνικό breakfast» να γίνει brand name. Κι ας είναι και πιο ακριβό. Έτσι, μάλιστα, θα προσελκύσεις τον ξένο επισκέπτη να το δοκιμάσει. Για να συμβούν αυτά, βέβαια, πρέπει να βοηθήσουν όλοι να γίνει αυτό το Κίνημα μαζικότερο.

Βλέπετε, δηλαδή, ότι μέσα από την κρίση μας δίνεται η ευκαιρία να επαναπροσδιορίσουμε και να επανοριοθετήσουμε τη θέση του Έλληνα επιχειρηματία, επαγγελματία και παραγωγού, σε μία πιο ορθολογική βάση;

Ακριβώς! Αυτό είναι το δεύτερο σκέλος του Κινήματός μας. Το πρώτο σκέλος είναι να περάσουμε το μήνυμά μας στον κόσμο, το «Καταναλώνουμε ό,τι παράγουμε: ντύνομαι, τρώω, κάνω τουρισμό Ελληνικά» να πάει σε κάθε γωνιά της χώρας. Και γι’ αυτό καλούμε τις πρωτεύουσες των νομών, τα επιμελητήρια, τους δήμους, τους δικηγορικούς συλλόγους, όλους τους φορείς, να ιδρύσουν παραρτήματα. Αυτή τη στιγμή υπάρχουν παραρτήματα στο Ηράκλειο, στα Χανιά, στο Ρέθυμνο, στην Καλαμάτα, στο Αγρίνιο, στη Δράμα, στη Ζάκυνθο, στη Ρόδο, στις Σέρρες και εγώ μόλις επέστρεψα από τη Μυτιλήνη, όπου επίσης δημιουργείται παράρτημα.

Νομικά τι μορφή έχει το Κίνημα;

Είναι αστική μη κερδοσκοπική εταιρία. Και τα παραρτήματα είναι αυτόνομα. Εμείς, δηλαδή, απευθυνθήκαμε σε όλους αυτούς τους φορείς, τους παρουσιάσαμε το σκεπτικό και τη φιλοσοφία μας, το σύνθημά μας, και τους είπαμε: Πάρτε το, εγκρίνετε το, φτιάξτε παράρτημα και λειτουργήστε με όποιες πρωτοβουλίες θέλετε. Για παράδειγμα η Κρήτη , που προωθεί πολύ τα τοπικά προϊόντα, προχωρεί ακάθεκτη! Αλλά και από την υπόλοιπη Ελλάδα υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον. Η αφίσα μας τώρα αρχίζει να κυκλοφορεί και θα πάει σε όλη την Ελλάδα, ενώ σε λίγες ημέρες θα είναι έτοιμη και η ιστοσελίδα μας.

Έχετε απευθυνθεί στα κόμματα, σε φορείς και στα ΜΜΕ; Ποια είναι η ανταπόκριση που έχετε δει;

Η ανταπόκριση στην Περιφέρεια είναι εκπληκτική! Στην Αθήνα είναι λίγο πιο δύσκολο να περάσεις το μήνυμα. Εδώ χρειάζεται η βοήθεια των ΜΜΕ. Εμείς ήδη απευθύναμε επιστολή σε όλα τα κόμματα του Κοινοβουλίου και τους είπαμε ότι θέλουμε να τους ενημερώσουμε και εκείνοι όσο μπορούν να βοηθήσουν την προσπάθεια μας. Ανταποκρίθηκαν αμέσως το ΠΑΣΟΚ και η Ν.Δ. Συναντήσαμε τους γραμματείς των δύο κομμάτων, Μιχάλη Καρχιμάκη και Ανδρέα Λυκουρέντζο, και ήταν και οι δύο απόλυτα θετικοί. Τα μικρότερα κόμματα δεν μας έχουν απαντήσει ακόμα και επειδή έχει περάσει πολύς καιρός, θεωρώ ότι είναι λίγο δύσκολο πια να το κάνουν. Σε ό,τι αφορά τα ΜΜΕ, περιμέναμε να έχουμε έτοιμο το επικοινωνιακό υλικό μας, την αφίσα μας, την ιστοσελίδα μας και πλέον θα απευθυνθούμε στον Τύπο, στα ραδιόφωνα και στους τηλεοπτικούς σταθμούς, ζητώντας τους να προβάλλουν το μήνυμά μας.

Ποιο είναι το επόμενο βήμα στο σχεδιασμό σας;

Η πρώτη μεγάλη εκδήλωσή μας θα γίνει στις 29-30 Μαρτίου, στην Πλατεία Συντάγματος. Ο Δήμος Αθηναίων μας παραχωρεί την πλατεία, όπου θα γίνει ένα «πανηγύρι» υπό την αιγίδα του Κινήματός μας, με τις 13 Περιφέρειες της χώρας. Θα υπάρχουν περίπτερα των Περιφερειών με τοπικά προϊόντα, ενώ θα γίνει και μία τεράστια χωριάτικη σαλάτα, κατ’ εξοχήν χαρακτηριστικό ελληνικό προϊόν. Αυτή θα είναι, επικοινωνιακά, η μεγάλη έναρξη της καμπάνιας μας. Από εκεί και πέρα, το κάθε παράρτημα είναι αυτόνομο και μπορεί να διοργανώσει τις δικές του εκδηλώσεις, με στόχο να διαχέεται το μήνυμά μας. Και βέβαια θα υπάρχει μία αμφίδρομη σχέση του Κινήματος με τα παραρτήματα, προκειμένου να πραγματοποιούμε και από κοινού δράσεις. Ό,τι περισσότερο μπορούμε, θα το κάνουμε!

Έχετε σκεφτεί το ενδεχόμενο αργότερα η πρωτοβουλία αυτή να μετεξελιχθεί σε κάτι άλλο, με πιο… πρακτική δυνατότητα παρέμβασης.

Ξεκάθαρα, όχι! Είμαστε Κίνημα και έτσι θα παραμείνουμε. Είμαστε το Κίνημα της διάδοσης αυτής της αλλαγής νοοτροπίας, για να προσπαθήσουμε όλοι μαζί, σαν πολίτες, να βοηθήσουμε τη χώρα μας.
Produced by