03
ΜΑΡ

Βελτίωση του οικονομικού κλίματος


Ανακάμπτει για δεύτερο κατά σειρά μήνα ο Δείκτης Οικονομικού Κλίματος στην Ελλάδα και διαμορφώνεται τον Φεβρουάριο στις 79,4 μονάδες (από 75,6), σύμφωνα με έρευνα οικονομικής συγκυρίας του Ιδρύματος Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ). Η βελτίωση του Φεβρουαρίου εκπορεύεται από άνοδο των δεικτών σε όλους τους τομείς της οικονομίας, εκτός των υπηρεσιών.

Συγκεκριμένα, έντονη ανάκαμψη των επιχειρηματικών προσδοκιών σημειώνεται στη Βιομηχανία και στο Λιανικό Εμπόριο, ενώ ηπιότερη είναι η βελτίωση στις Κατασκευές. Σε όλες όμως τις περιπτώσεις, θα πρέπει να σημειωθεί ότι οι δείκτες παραμένουν σε πολύ χαμηλά επίπεδα. Ταυτόχρονα και η καταναλωτική εμπιστοσύνη σημειώνει περαιτέρω άνοδο τον Φεβρουάριο, με το σχετικό δείκτη να σημειώνει τη λιγότερο αρνητική επίδοση του τελευταίου πενταμήνου.

Τα αποτελέσματα της έρευνας του Φεβρουαρίου υποδηλώνουν ίσως τη ψυχραιμότερη αξιολόγηση των εξελίξεων στην οικονομία και ενδεχομένως την προσδοκία ότι οι συνθήκες το 2011 θα είναι λιγότερο δυσμενείς σε σχέση με το 2010, εξέλιξη που μακροοικονομικά αντανακλάται στις εκτιμήσεις για ηπιότερη έκταση της ύφεσης. Αναλυτικότερα:

- στη Βιομηχανία, οι προβλέψεις της παραγωγής αυξάνονται σημαντικά, με το σχετικό δείκτη να επανέρχεται σε θετικά επίπεδα, ενώ εξομαλύνονται σχετικά και οι αρνητικές εκτιμήσεις για το τρέχον επίπεδο της ζήτησης και των παραγγελιών. Οι εκτιμήσεις για τα αποθέματα παραμένουν στα ίδια επίπεδα.

- στις Υπηρεσίες, η μικρή άνοδος στις εκτιμήσεις για το τρέχον επίπεδο εργασιών, αντισταθμίζεται περισσότερο από την έντονη πτώση στις εκτιμήσεις για την τρέχουσα πορεία της ζήτησης και λιγότερο από την οριακή μείωση στις προβλέψεις για τη βραχυπρόθεσμη πορεία της.

- στο Λιανικό Εμπόριο, σημαντική άνοδο καταγράφουν οι εκτιμήσεις για τις τρέχουσες πωλήσεις, ενώ αποκλιμάκωση σημειώνεται και στις εκτιμήσεις των αποθεμάτων, με τις αρνητικές προβλέψεις για την εξέλιξη των πωλήσεων το επόμενο τρίμηνο να εξομαλύνονται.

- στις Κατασκευές, η περαιτέρω εξασθένιση των εκτιμήσεων για το επίπεδο προγράμματος εργασιών των επιχειρήσεων κοντά στα ιστορικά χαμηλά τους επίπεδα, αντισταθμίζεται από συγκράτηση των απωλειών στην απασχόληση του τομέα.

- στην Καταναλωτική Εμπιστοσύνη, χαμηλότερη απαισιοδοξία καταγράφεται τόσο στις προβλέψεις των νοικοκυριών για την οικονομική τους κατάσταση και την οικονομική κατάσταση της χώρας, όσο και στην πρόθεση για αποταμίευση στο επόμενο 12-μηνο, με τους σχετικούς όμως δείκτες να παραμένουν πολύ αρνητικοί. Ως προς τις προβλέψεις για την ανεργία ωστόσο, οι εξαιρετικά δυσμενείς προβλέψεις κυριαρχούν και πάλι, υπογραμμίζοντας τους πραγματικούς φόβους για επιδείνωση της κατάστασης στην αγορά εργασίας.

Τόσο στην Ευρωπαϊκή Ένωση όσο και την Ευρωζώνη , ο Δείκτης Οικονομικού Κλίματος, μετά τη στασιμότητα του Ιανουαρίου, τον Φεβρουάριο εισέρχεται και πάλι στην ανοδική τροχιά των προηγούμενων μηνών, και διαμορφώνεται αντίστοιχα στις 107,2 (από 105,8) και 107,8 (από 106,8) μονάδες.

Σε επίπεδο τομέων, η σημαντική ανάκαμψη του κλίματος στις Υπηρεσίες, κατά 3,6 και 1,2 μονάδες αντίστοιχα σε ΕΕ και Ευρωζώνη, συμβάλλει καθοριστικά στην άνοδο του συνολικού δείκτη. Στη Βιομηχανία ο σχετικός δείκτης αυξάνεται επίσης, αλλά ηπιότερα, κατά 1,1 μονάδα στην Ευρωζώνη και κατά 0,4 μονάδες στην ΕΕ.

Περαιτέρω πτώση σημειώνεται στο Λιανικό Εμπόριο στην ΕΕ (-2,8), με το σχετικό δείκτη στην Ευρωζώνη να κινείται οριακά υψηλότερα (-4,2), ενώ στις Κατασκευές, το κλίμα βελτιώνεται και στις δύο ζώνες (+2,1 και +1,7 μονάδες αντίστοιχα σε ΕΕ και Ευρωζώνη), με τους σχετικούς δείκτες όμως να παραμένουν σε πολύ χαμηλά επίπεδα.

Τέλος, η Καταναλωτική Εμπιστοσύνη ανακάμπτει στην Ευρωζώνη (+1,2), αλλά παραμένει στα ίδια επίπεδα στην ΕΕ, κυρίως εξαιτίας της επιδείνωσης των προβλέψεων της γενικής οικονομικής κατάστασης και της ανεργίας στο Ην. Βασίλειο.

Produced by