08
ΜΑΡ

Συναγερμός στην Κυβέρνηση για σύνοδο Κορυφής- υποβαθμίσεις


ΤΟΥ ΑΝΔΡΕΑ ΔΑΝΟΥ

*
Αναδημοσίευση από την εφημερίδα ΧΡΗΜΑ ΤΡΙΤΗ

Η προώθηση του ελληνικού αιτήματος για επιμήκυνση του χρέους των 110 δις και το μεσοπρόθεσμο δημοσιονομικό πλαίσιο της περιόδου 2012 -2015 ήταν το βασικό θέμα στο χθεσινό μίνι υπουργικό συμβούλιο που συνεδρίασε υπό το βαρύ σύννεφο της διπλής υποβάθμισης της ελληνικής οικονομίας από την Moody’s.

Ο Πρωθυπουργός είχε προγραμματίσει το υπουργικό από την περασμένη Παρασκευή εν όψει των σημερινών συναντήσεων του με τους πολιτικούς αρχηγούς λίγες μέρες πριν την έκτακτη σύνοδο κορυφής της 11ης Μαρτίου.

Ο αιφνιδιασμός από την Moody’s σε συνδυασμό και με την αρνητική στάση της Γερμανίας απέναντι στο ενδεχόμενο επαναγορές ομολόγων των χωρών του Ευρωπαϊκού Νότου από τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό χρηματοπιστωτικής σταθερότητας έχουν βαρύνει εξαιρετικά το κλίμα τόσο εντός όσο και εκτός Ελλάδας.

Ο υπουργός οικονομικών κ. Γιώργος Παπακωνσταντίνου παραδέχθηκε ότι παρότι αδικαιολόγητη η αρνητική στάση των οίκων αξιολόγησης έχει βαρύνει το ήδη τεταμένο κλίμα για την ελληνική οικονομία η οποία θα πρέπει μέχρι και το 2012 να μπορεί να δανειστεί από τις αγορές .

Ο κ. Παπακωνστντίνου σημείωσε επίσης προς τον Πρωθυπουργό και τους συναδέλφους του υπουργούς ότι η μόνη στάση που μπορεί να κρατήσει η Ελλάδα είναι να επιμείνει στις διαρθρωτικές αλλαγές που έχουν υιοθετηθεί από το μνημόνιο να μειώσει ακόμη το έλλειμμα της και σταδιακά να μπορέσει και να ανατρέψει την αυξητική δυναμική του χρέους.

Αναφέρθηκε επίσης σε αδρές γραμμές και στο περίφημο μεσοπρόθεσμο δημοσιονομικό σχέδιο 2012 -2015 για το οποίο είπε ότι απαιτούνται μέτρα μέσω των οποίων θα εξοικονομηθούν πόροι ύψους 22 δις ευρώ από τις οποίες σ τα 2/3 θα γίνουν από περικοπές και κατά το 1/3 από αύξηση εσόδων τα οποία όμως δεν θα πλήττουν άμεσα τα εισοδήματα.

Στις ερωτήσεις των συναδέλφων τα ου από που θα προκύψουν οι περικοπές στις δαπάνες είπε ότι μεγάλο μέρος θα προέλθει από την δημόσια διοίκηση δηλαδή το μισθολόγιο του δημοσίου την μείωση του προσωπικού και τις συγχωνεύσεις φορές την μείωση στα κοινωνικά επιδόματα την περιστολή της σπατάλης στους φορείς της γενικής Κυβέρνησης και τις ΔΕΚΟ .

Στα έσοδα πέραν της καταπολέμησης της φοροδιαφυγής τα επιπλέον έσοδα τόνισε ότι θα προκύψουν από την περικοπή των απαλλαγών την ενίσχυση των κριτηρίων και μετριασμένες αυξήσεις του ΦΠΑ.

Το σημείο όμως που στάθηκε και ο Πρωθυπουργός σαν δική του εισαγωγή αλλά και ο υπουργός οικονομικών είναι να επιδιωχθεί το ταχύτερο δυνατό η επιμήκυνση του χρέους των 110 δις ευρώ με παράλληλη μείωση του επιτοκίου δανεισμού με σύμμαχο την Ιρλανδία . Το σημείο αυτό τόνισε θα είναι η πρώτη χειροπιαστή απόδειξη για το ότι η Ευρώπη βοηθά την Ελλάδα να ξεπεράσει την κρίση χρέους της και ίσως να αρχίσει να μεταστρέφει και την εικόνα μας προς τις αγορές.

Χαριστική βολή στην ανάπτυξη

Χαριστική βολή στις ελπίδες του οικονομικού επιτελείου για ανάκαμψη των ελληνικών τραπεζών αλλά και της οικονομίας έστω και μέσα στο 2012 δίνουν ο νέος κύκλος υποβαθμίσεων που άνοιξε χθες η διπλή υποβάθμιση από την Moody’s από την βαθμίδα Ba1 στην βαθμίδα Β1 αλλά και οι αποφάσεις της ΕΚΤ .

Έχοντας και επίσημα την σφραγίδα των Junk Bonds τα ελληνικά ομόλογα γίνονται ακόμη «ελαφρύτερα» ως διαπραγματευτικά χαρτιά για την παροχή ρευστότητας από την ΕΚΤ . Από την άλλη , το ενδεχόμενο αύξησης των επιτοκίων μέχρι και το τέλος του μήνα που άφησε την περασμένη Πέμπτη ο Jean Claude Trice δυσκολεύουν ακόμη περισσότερο τα πράγματα αφού καθιστούν την δανεισμό των ελληνικών τραπεζών ακόμη πιο ακριβό.
Μπορεί ο πρόεδρος της ΕΚΤ να υποσχέθηκε την συνέχιση της χρηματοδότησης των ελληνικών - και όχι μόνο - τραπεζών αλλά με την αύξηση των επιτοκίων κατέστησε την Κεντρική Ευρωπαϊκή Τράπεζα ως μοναδικό δανειστή τους.

Με δύο λόγια η χρηματοδότηση των τραπεζών και κατ επέκταση της ελληνικής οικονομίας κρέμεται κυριολεκτικά από μια κλωστή . Αν μετά την Moody’s προχωρήσουν σε υποβαθμίσεις όπως απείλησαν από την αρχή του μήνα και η Fitch αλλά και η S&P τα ελληνικά κρατικά ομόλογα θα έχουν την αντιμετώπιση αυτών τρίτων χωρών οι οποίες όμως δεν λειτουργούν με νόμισμα όπως το «σκληρό» ευρώ.

Απέναντι σε όλα αυτά ακόμη και αν γίνουν αύριο οι συγχωνεύσεις των εμπορικών τραπεζών η ρευστότητα θα παραμείνει ελάχιστη και με υψηλό κόστος ενώ ο δανεισμός από την διατραπεζική αγορά είναι πια μακρινό παρελθόν.

Όλα αυτά κάθε άλλο παρά ευνοϊκά είναι για τις ιδιωτικές επενδύσεις . Πέραν από την πτώση κατά 17% που ανακοινώθηκε επίσημα από την ΕΛΣΤΑΤ για το τέταρτο τρίμηνο του 2011 ένα άλλο στοιχείο που σηματοδοτεί το μέλλον είναι η εμπλοκή που υπήρξε με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων .
Οι πιστωτικές γραμμές που είχε η ΕΤΕπ με τις ελληνικές εμπορικές τράπεζες για την παροχή ρευστότητας σε , μικρομεσαίες επιχειρήσεις διακόπηκαν από την περασμένο Δεκέμβριο . Η αιτία ήταν ότι οι διαδοχικές υποβαθμίσεις της πιστοληπτκής τους ικανότητας ( ως αποτέλεσμα της αντίστοιχης υποβάθμισης για το ελληνικό δημόσιο ) είχαν ως αποτέλεσμα να τις βγάλουν «εκτός προδιαγραφών» της ΕΤΕπ για δανειοδότηση , χρειάστηκε να δοθούν τα 5 από τα 25 δις εγγυήσεων του ελληνικού δημοσίου του περασμένου Αυγούστου για να αρχίσει ξανά η δανειοδότηση των ελληνικών τραπεζών .

Ύστερα ήρθε προς ημερών η απόφαση για αύξηση του πακέτου των εγγυήσεων κατά 30 δις ευρώ να αυξήσει το συνολικό πακέτο στα 86 δις ευρώ ώστε οι τράπεζες να μπορούν να έχουν μια μέτρια ρευστότητα και στο άμεσο μέλλον .


Αδυναμία επενδύσεων

Η δυσκολία των επιχειρήσεων στο τραπεζικό δανεισμό είναι πια δεδομένη . Με βάση τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδας ο ετήσιος ρυθμός της πιστωτικής επέκτασης στις επιχειρήσεις βαίνει σταθερά μειούμενος Τον Ιανουάριο διαμορφώθηκε σε 0,8% από 0,9% τον Δεκέμβριο του 2010 και 5,1% , το Δεκέμβριο του 2009
Από την ανάλυση της χρηματοδότησης των επιχειρήσεων κατά κλάδο οικονομικής δραστηριότητας προκύπτει ότι τον επισκοπούμενο μήνα αυξήθηκε ο ετήσιος ρυθμός μεταβολής της χρηματοδότησης προς τη βιομηχανία στο -1,7% τον Ιανουάριο από -2,7% τον Δεκέμβριος 2010παραμένοντας όμως σε αρνητικό επίπεδο. Στην ναυτιλία τα νέα δάνεια αυξήθηκαν κατά 7,2% τον Ιανουάριο του 2011 από 5,7% τον Δεκέμβριο . Αντίθετα, επιβράδυνση παρατηρήθηκε στο ρυθμό της πιστωτικής επέκτασης προς το εμπόριο (Ιανουάριος 2011: -3,9%, Δεκέμβριος 2010: -3,5%,), τις κατασκευές (Ιανουάριος 2011: 0,7%, Δεκέμβριος 2010: 1,9%, Δεκέμβριος 2009: 2,7%) Με άλλα λόγιο οι κλάδοι που συντηρούσαν τα προηγούμενα χρόνια την αύξηση του ΑΕΠ ( κατασκευές εμπόριο τράπεζες βιομηχανία) δανείζονται όλο και πιο δύσκολα και σε λίγο όλο και πιο ακριβά και δυστυχώς δεν υπάρχουν άλλοι για τους αντικαταστήσουν
Το ίδιο πρόβλημα υπάρχει και με την δεύτερη μεγάλη δεξαμενή ανάπτυξης των προηγούμενων ετών . Το δημόσιες επενδύσεις οι οποίες παρά τις αστοχίες ως ετήσια δαπάνες έφταναν ως ποσοστό του ΑΕΠ το 4,5-5% .
Το υπουργείο οικονομικών και το υπουργείο ανταγωνιστικότητας έχουν ετοιμάσει για το 2011 ένα πακέτο αναπτυξιακών παρεμβάσεων συνολικού ύψους 10 δις ευρώ με μοχλό τα κονδύλια από το ΕΣΠΑ το Ευρωπαϊκό Ταμείο Επενδύσεων και εθνικούς πόρους.
Από τα 10 δις περίπου τα 5 δις ευρώ θα πρέπει να προέλθουν από κρατικό δανεισμό ο οποίος δεν θα πρέπει να θεωρείται ούτε δεδομένος ούτε και εξασφαλισμένος
Ο νέος αναπτυξιακός νόμος - σύμφωνα με τον κ. Χρυσοχοίδη - θα διαθέσει μέχρι και τις 15 του μήνα το ποσό των 2 δις ευρώ για αναπτυξιακές επενδύσεις οι οποίες θα χρειαστούν επίσης τραπεζική χρηματοδότηση για όσους τολμηρούς τις επιχειρήσουν . Την ίδια ώρα το ελληνικό δημόσιο έχει να πληρώνει περίπου 1 δις σε επιδοτήσεις μέχρι και το 2014 από έργα που εντάχθηκαν στο προηγούμενο αναπτυξιακό νόμο ακόμη περιμένουν την δημόσια χρηματοδότηση τους . Τα χρήματα αυτά θα καλυφθούν με από τον δημόσιο κορβανά αλλά θα απαιτήσουν νέα δάνεια.
Όλα αυτά βέβαια χωρίς να υπολογίσει την μείωση των δημοσίων επενδύσεων που θα προκύψει δια μέσου της περικοπής που είναι απαραίτητη για το περίφημο μεσοπρόθεσμο δημοσιονομικό σχέδιο. Οι πρώτες πληροφορίες αναφέρουν για περικοπή της τάξης του 1,5 δις το χρόνο ( 4,5 δις την περίοδο 2012 -2014 ) συμπεριλαμβανομένων όχι μόνο έργων εθνικής σημασίας αλλά και μεγάλων έργων υποδομής που παρουσιάζουν προβλήματα . Την ίδια ώρα κάποιες μεσαίες και μικρές τεχνικές εταιρίες κινδυνεύουν με λουκέτο αφού έργα που έχουν ολοκληρωθεί από το 2009 μένουν ακόμη οφειλές με το δημόσιο να μην μπορεί να υποσχεθεί την αποπληρωμή τους .
Produced by