Εισαγγελικό πόρισμα για το Μάτι: Παντελής έλλειψη συντονισμού - Εξοργιστικοί διάλογοι

Εισαγγελικό πόρισμα για το Μάτι: Παντελής έλλειψη συντονισμού - Εξοργιστικοί διάλογοι

ΕΛΛΑΔΑ UPD 11:23 Δημιουργία 07/03/19, 11:21

Το απόλυτο αλαλούμ, την ώρα που οι φλόγες καταδίωκαν τόσες ανθρώπινες ζωές στο Μάτι, καταγράφουν οι συγκλονιστικοί και συνάμα εξοργιστικοί διάλογοι των αρμοδίων οργάνων, που περιλαμβάνονται στο πολυσέλιδο πόρισμα των εισαγγελέων για την τραγωδία.

Οι εισαγγελείς εκφράζουν αμφιβολίες ακόμη για τον αν «το κεντρικό συντονιστικό όργανο» γνώριζε, πού ήταν σε εξέλιξη η πυρκαγιά.

Μάλιστα, σοκ προκαλεί η παραδοχή με παράθεση δεκάδων δεδομένων από τους εισαγγελείς ότι ήταν τέτοιο το μέγεθος του αλαλούμ των κρατικών υπηρεσιών που δεν γνώριζαν ούτε ποιος ήταν ο επικεφαλής των επίγειων δυνάμεων!

«Είναι προφανές αναφέρουν οι εισαγγελείς ότι δεν μπορεί να γίνει λόγος για επιχείρηση κατάσβεσης και διάσωσης ανθρώπων, που κινδυνεύουν, όταν το βασικό κεντρικό συντονιστικό όργανο, αγνοεί ποιος είναι ο επικεφαλής των επίγειων δυνάμεων, πού είναι η πυρκαγιά, πού έχει επεκταθεί, ποιος διαχειρίζεται τα εναέρια μέσα και ακόμη και αν υπάρχει πυρκαγιά».

Οι διάλογοι καταδεικνύουν όχι μόνο την έλλειψη της οργάνωσης και του συντονισμού, αλλά και την απίστευτη αγένεια των χειριστών - τηλεφωνητών, με την οποία βρέθηκαν αντιμέτωποι οι πολίτες που καλούσαν σε βοήθεια.

Σύμφωνα με την εισαγγελική διάταξη ο αριθμός των χειριστών - τηλεφωνητών ήταν πολύ μικρός, καθώς ήταν μόλις τρεις, ενώ η λειτουργία του συγκεκριμένου προγράμματος έφτασε στο μέγιστο της απόδοσης λειτουργίας της στις 19:17 της 23ης Ιουλίου. Την ημέρα της φονικής πυρκαγιάς υπήρχαν στα τηλέφωνα του 199 μόλις τρεις υπάλληλοι - τηλεφωνητές και ενώ οι αρμόδιοι γνώριζαν πως στις 23 Ιουλίου ο κίνδυνος πυρκαγιάς για την Αττική ήταν ιδιαίτερα υψηλός, καθώς είχε υπάρξει ενημέρωση γι' αυτό την προηγούμενη ημέρα της καταστροφής.

Ενώ οι πολίτες καλούσαν και ζητούσαν πληροφορίες ή οδηγίες γιατί βρίσκονταν σε κίνδυνο, οι χειριστές απαντούσαν εκνευρισμένα και με αγένεια. Χαρακτηριστικά, στην εισαγγελική διάταξη, παρατίθενται οι ακόλουθοι διάλογο:

- «Έρχονται κυρία μου, έρχονται, το κέρατο μου, έρχονται», «αυτό σας λέω κυρία μου, ό,τι μπορούμε κάνουμε, 15 αυτοκίνητα, 20 έρχονται, μακάρι να γεννήσουμε και άλλα»,

- «Δεν κατάλαβα το ύφος σας κύριε... όχι, όχι τι είστε εσείς, τι δεν καταλάβατε, πολίτης είμαι, έχετε υποχρέωση, τι είσαστε, μαγαζί σας είναι η Πυροσβεστική, δεν το κατάλαβα; ... και εγώ δεν το κατάλαβα».

- «Εντάξει δεν είναι ταξί να το παραγγείλουμε κινδυνεύει κάποιος, μπορεί να κινδυνεύει κάποιος άνθρωπος, θα το δούμε έτσι; Θα ρθει», «Καπνό ... την Αττική ο καπνός μην παραπονιέστε και φωνάζετε όλοι».

Όμως, ανάλογη συμπεριφορά των παραπάνω τηλεφωνητών διαπιστώνουν οι εισαγγελείς και απέναντι σε εμπλεκόμενους φορείς όπως λ.χ σε συνομιλία με την Άμεση Δράση. Ενδεικτικά, παραθέτουν τα εξής αποσπάσματα διαλόγων:

- «Θέλω τροχαία στα φανάρια στη διασταύρωση στη Ραφήνα.... στη Ραφήνα έχω φωτιές από εκεί πέρα,.... τι είναι αυτό στο Ν. Βουτζά, χεστήκαμε. Ο παππούς θα πεθάνει εκεί μέσα, μ@λ@κα είναι να πεθάνει ο παππούς.... θέλω τροχαία στη διασταύρωση για Ραφήνα».

Επίσης, στην εισαγγελική διάταξη παρατίθενται και άλλα παρόμοια περιστατικά και συγκεκριμένα:

- Στις 18:13 μ.μ μία οικογένεια που βρίσκεται στο σπίτι της στο Νέο Βουτζά επικοινωνεί με το 199 την ώρα που η αυλή τους φλέγεται και το αυτοκίνητό τους έχει καεί: Μέλη οικογένειας τηλεφωνούν στο 199 και λένε στον τηλεφωνητή – χειριστή: «Γύρω γύρω τώρα καίγονται όλα, έχουν καεί όλα εμείς είμαστε μέσα, έχει πολύ καπνό... χάλασε το αυτοκίνητό μας, κάηκε, τί λέτε τώρα;...». Η απάντηση που δίνει ο χειριστής - τηλεφωνητής στους συγκεκριμένους πολίτες είναι: «Σιγά σιγά προς την παραλία δεν μπορείτε να πάτε; Έχετε αυτοκίνητο;» Τότε μία γυναίκα ακούγεται να του απαντά: «Όχι ρε παιδιά αφού έχω μωρό 13 μηνών και πόσο θα αναπνεύσει λίγο, δεν ξέρω, κάντε κάτι».

- Δυο λεπτά αργότερα χειριστής - τηλεφωνητής «αντί να προβεί στην αποστολή δυνάμεων για τη διάσωση των κινδυνευόντων στην ως άνω οικεία διαβιβάζει το συμβάν στο ΚΕΠΠ αναφέροντάς του: «ο Δήμος δεν μπορεί να βάλει ένα αυτοκίνητο για να βοηθήσει, τα δικά μας σβήνουν». Το ΚΕΠΠ του απαντά: «Ναι παιδιά όμως δεν γίνεται όλοι εσείς να παίρνετε μόνο το δικό μου τηλέφωνο, έχει και δίπλα τρία τέσσερα εδώ πέρα» και συνεχίζοντας, αναφέρει: «αυτή η κυρία δεν γίνεται να πάρει τηλέφωνο το 100 να πάει ένα περιπολικό; Αυτά που είπε σε εσένα δεν μπορούσε να τα πει στο 100;».

- Στις 18:57 μ.μ πολίτης από το Μάτι επικοινωνεί με το 199 ενημερώνοντάς τους για τον κίνδυνο που αντιμετώπιζαν τρεις γυναίκες καθώς έξω από το σπίτι τους καίγονταν δέντρα. Ο πολίτης ζήτησε βοήθεια για τη διάσωση και μεταφορά των γυναικών σε ασφαλή περιοχή και ο τηλεφωνητής – χειριστής του απάντησε: «Ντάξει ....πάρα πολλά περιστατικά όμως που είναι έτσι αντίστοιχα με τα δικά σας και κατασκηνώσεις.... προσπαθούμε να εκκενώσουμε και γίνεται χαμός» και «να σας πω, πάρτε και το 100 την αστυνομία αν μπορούν να κάνουν και αυτοί μεταφορά».

«Δεν ξέρω ποιος διαχειρίζεται τα εναέρια»

Ενδεικτικοί είναι οι διάλογοι των αρμοδίων που αφήνουν άφωνο κάθε πολίτη.

Ερμής Αθηνών προς Αξ. Υπηρεσίας του 199. " Ρε καταλαβαίνεις τι σου λέμε τόση ώρα; Σας καλώ τόση ώρα να ρίξουν τα εναέρια γιατί δεν μπορεί να πιάσει βόρεια βορειοδυτικά έχει πιάσει κορυφογραμμή και δεν μου απαντάει κανένας. Γυρνάμε σε σας και δεν μου απαντάει ούτε από σας".

Αξιωματικός του 199. " Δεν έχετε ασύρματο να μιλήσετε με τα εναέρια;"

Eρμής Αθηνών. "Όχι, όχι και δεν τα διαχειρίζομαι εγώ τα εναέρια".

Αξιωματικός 199. " Ποιος τα διαχειρίζεται;"

Eρμής Αθηνών. "Δεν ξέρω ποιος τα διαχειρίζεται, εγώ μιλάω με το κέντρο και δεν απαντάτε..."

Τέλος, όταν κάποια γυναίκα υπάλληλος του ξενοδοχείου «Ραμάντα» ζήτησε από το 199 την εκκένωσή του, γιατί καίγονταν τα αυτοκίνητα στο εξωτερικό πάρκινγκ, ο τηλεφωνητής κάλεσε το ΚΕΠΠ, για να διαβιβάσει την αστυνομία το περιστατικό.

Αν σου άρεσε κάνε