Σούπερ Μάρκετ: Νέο τοπίο μετά τις εντυπωσιακές επιδόσεις του 2020

Σούπερ Μάρκετ: Νέο τοπίο μετά τις εντυπωσιακές επιδόσεις του 2020

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ UPD 11:35 Δημιουργία 15/01/21, 07:45
Αρθρογράφος: Δημήτρης Καλόγερος
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΑΛΟΓΕΡΟΣ

Οι εντυπωσιακές επιδόσεις που παρουσίασαν πέρυσι, στη διάρκεια του 2020, οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ διαμόρφωσαν ένα νέο τοπίο στην αγορά και το παιχνίδι μεταξύ των μεγάλων, των μεγάλων, των μεσαίων και μικρών παικτών, αποκτά εκ νέου ιδιαίτερο ενδιαφέρον.

Κατ΄αρχήν για τις προοπτικές του 2021. Πηγές της αγοράς μιλώντας στο Xrimaonline.gr έλεγαν πως θα είναι ιδιαίτερα ευτυχείς εφόσον και εφέτος διατηρήσουν τα κεκτημένα του 2020, δηλαδή θα είναι ικανοποιημένοι ακόμη και με μηδενική ανάπτυξη των πωλήσεων.

Η περυσινή χρονιά ήταν ανέλπιστη κι ως εκ τούτου εφόσον διατηρηθούν τα κέρδη της και φέτος όλοι θα είναι ικανοποιημένοι. Πράγματι σύμφωνα με τις υπάρχουσες προβλέψεις έγκυρων πηγών της αγοράς στη διάρκεια του 2021 εκτιμάται – όσο δύσκολο κι αν είναι αυτό – πως οι πωλήσεις των αλυσίδων στο σύνολο του κλάδου θα κινηθούν μεταξύ του 0% και του 1%.

Κι εξηγούν ότι στη διάρκεια του πρώτου εξαμήνου προβλέπεται μηδενική σχεδόν αύξηση των πωλήσεων, ενώ στη διάρκεια του δευτέρου και εφόσον η «μεταβλητή» εξελιχθεί κάπως ικανοποιητικά – δεν υπάρχουν μεγάλες προσδοκίες έτσι κι αλλιώς – ίσως στο δωδεκάμηνο θα υπάρχει μικρό ποσοστό ανάπτυξης με θετικό πρόσημο.

Η ομαλοποίηση της αγοράς και η επάνοδος στην κανονικότητα, είναι προφανές έλεγαν ότι θα περιορίσει την αύξηση των πωλήσεων. Είναι χαρακτηριστικό το γεγονός – κι αυτό το υποστηρίζουν όλοι – πως το σημαντικότερο μέρος της ανάπτυξης πέρυσι προήλθε από την κλειστή εστίαση.

Όμως, η επιτυχία του 2020 έκανε δύσκολη την περαιτέρω συγκέντρωση του κλάδου – πέρυσι, κατά τις ίδιες πηγές όλες οι αλυσίδες έχασαν μερίδιο αγοράς, εκτός από τον όμιλο Σκλαβενίτη που αύξησε το μερίδιο του και την Μετρό ΑΕ που παρέμεινε το μερίδιο της στα επίπεδα του 2019, οι υπόλοιποι μεγάλοι δηλαδή η ΑΒ Βασιλόπουλος, η Μασούτης, η Γαλαξίας κλπ, είδαν το μερίδιο τους να μειώνεται.

Κατά τις ίδιες πηγές αρκές τοπικές αλυσίδες με πωλήσεις από 5 – 6 εκατ. ευρώ ως και 100 εκατ. ευρώ ετησίως πωλούνται με την διαφορά όμως ότι το τίμημα που ζητούν είναι απαγορευτικό για τους υποψήφιους αγοραστές. Η ενίσχυση των πωλήσεων πέρυσι, έστω κι αν είναι σημαντικά κάτω του 10% που είναι η αύξηση στο σύνολο της αγοράς, τους έδωσε τη δυνατότητα να γίνουν σκληροί διαπραγματευτές και μεγάλο αντίτιμο για να πωληθούν. Λέγεται συγκεκριμένα ότι ζητούν περί ως αντίτιμο ίσο με περίπου 40% των ετήσιων πωλήσεων τους.

Αναφέρουν χαρακτηριστικά περίπτωση αλυσίδας της νοτίου Πελοποννήσου ο ιδιοκτήτης της οποίας συζήτησε με τουλάχιστον δύο από τους μεγάλους παίκτες της αγοράς, οι συζητήσεις πήραν σοβαρό χαρακτήρα και δεν ήταν απλώς διερευνητικές, αλλά είχαν άδοξο τέλος, διότι ο ιδιοκτήτης της περιφερειακής αλυσίδας ζητούσε τίμημα εξαιρετικά υψηλό.

Βέβαια προ καιρού για μία ακόμη φορά – πρόκειται για ένα σήριαλ που έχει ξεκινήσει από τη δεκαετία του 1990 και εξελίσσεται σε κωμωδία – κυκλοφόρησαν φήμες για την εξαγορά μεγάλης από μεγαλύτερη αλυσίδα, αλλά και πάλι «δεν τα βρήκαν στα λεφτά». Η μεγάλη ζητούσε περισσότερα κι η μεγαλύτερη δεν τα έδινε. Κι η εξαγορά δεν έγινε.

Πάντως είναι γνωστό κι από το παρελθόν πως η σημαντικότερη συγκέντρωση της αγοράς δεν πραγματοποιήθηκε στις δεκαετίες της ανάπτυξης – όλες οι προσπάθειες των τότε μεγάλων απέτυχαν παταγωδώς – αλλά στους χρόνους της μεγάλης ύφεσης.

Τότε συγκεντρώθηκε η αγορά, τότε φάνηκαν ποιες αλυσίδες είχαν οικονομική υγεία κι αντοχές και κατόρθωσαν να πρωταγωνιστήσουν στη συγκέντρωση του κλαδου – ο όμιλος Σκλαβενίτη, η ΑΒ Βασιλόπουλος, η Μετρό ΑΕ κι η Μασούτης ΑΕ. Στα δίσεκτα χρόνια της προηγούμενης δεκαετίας χάθηκαν πολλά ονόματα από την αγορά των σούπερ μάρκετ.

Έτσι, λοιπόν, εκτιμούν οι παραπάνω πηγές πως περιθώρια συγκέντρωσης υπάρχουν με την προϋπόθεση όμως της εκλογίκευσης του αντιτίμου των υπό προσφορά επιχειρήσεων. Και για να γίνει αυτό λένε πρέπει να έρθουν δύσκολες μέρες και να «ζορίσουν» τα πράγματα για τους «μικρούς». Ως εκ τούτου – κι εκτός απροόπτου – δεν αναμένεται κάτι σημαντικό στη διάρκεια του 2021.

Από το 2022 και μετά βλέπουμε...

Αν σου άρεσε κάνε