«Πυρ ομαδόν» της αντιπολίτευσης για τροπολογίες του Βρούτση

«Πυρ ομαδόν» της αντιπολίτευσης για τροπολογίες του Βρούτση

ΠΟΛΙΤΙΚΗ UPD 18:42 Δημιουργία 08/08/19, 17:59

Μεγάλη ένταση επικράτησε νωρίς το απόγευμα της Πέμπτης στην Ολομέλεια της Βουλής, λόγω τροπολογιών που έφερε προς ψήφιση ο υπουργός Εργασίας, Γιάννης Βρούτσης, και οι οποίες προκάλεσαν αντιδράσεις όλων των κομμάτων της αντιπολίτευσης, με τους βουλευτές των ΣΥΡΙΖΑ, ΚΚΕ και ΜέΡΑ 25 να αποχωρούν από την αίθουσα ως ένδειξη διαμαρτυρίας.

«Έγινε μία προσπάθεια να καθυστερήσει η διαδικασία ώστε να έρθει ο κύριος Βρούτσης και να καταθέσει -μετά από 30 ώρες διαδικασίας - τροπολογίες. Οι τροπολογίες αυτές στην ουσία τους είναι απαράδεκτες αλλά και όσον αφορά στη διαδικασία είναι επίσης απαράδεκτες» σημείωσε ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΣΥΡΙΖΑ Δημήτρης Τζανακόπουλος.

«Ή κυβέρνηση να μην ακολουθεί διαδικασίες που στηλίτευε τα προηγούμενη χρόνια» είπε από το ΚΙΝΑΛ ο Γιώργος Καμίνης και έκανε λόγο για πρακτική υποβάθμισης του Κοινοβουλίου.

Για «μεθόδευση της κυβέρνησης και συμπαιγνία με το προεδρείο προκειμένου να παραταθεί η λειτουργία της Βουλής και να έρθουν δύο απαράδεκτες τροπολογίες» έκανε λόγο από το ΚΚΕ Νίκος Καραθανασόπουλος, ζητώντας την άμεση απόσυρση των τροπολογιών.

«Είναι απαράδεκτο. Να κρατήσετε τη σοβαρότητα σας μετά τις εκλογές» είπε από την Ελληνική Λύση ο Κυριάκος Βελόπουλος, λέγοντας προς την κυβερνητική πλευρά πως κάνετε τα ίδια με το ΣΥΡΙΖΑ.

Για «πλήγμα» στο κοινοβούλιο και για «τεράστιο ατόπημα» μίλησε από το ΜέΡΑ25 ο Γιάνης Βαρουφάκης. Έκανε λόγο για «κήρυξη πολέμου» στον πολιτικό πολιτισμό.

Οι τροπολογίες

Αναλυτικά, με την διάταξη που κατατέθηκε κυριολεκτικά την τελευταία στιγμή, πριν την ψηφοφορία του πολυνομοσχεδίου, ως τροπολογία προβλέπεται νέο ανώτατο όριο μηνιαίας κύριας σύνταξης ή συντάξεων για όλες τις συντάξεις γήρατος, αναπηρίας και θανάτου που χορηγούνται από τον ΕΦΚΑ για τις οποίες έχει υπολογιστεί χρόνος ασφάλισης που ανάγεται σε χρονικό διάστημα μέχρι 31/12/2016.

Το ανώτατο αυτό όριο ορίζεται στο 12πλασιο της εθνικής σύνταξης που αντιστοιχεί σε είκοσι χρόνια ασφάλισης ( 384 X 12) δηλαδή 4.608 μηνιαίο μικτό ποσό , το οποίο στις περιπτώσεις λήψης είτε του επιδόματος απόλυτης αναπηρίας ή του εξωϊδρυματικού επιδόματος προσαυξάνεται κατά το ποσό που αντιστοιχεί.

Όπως αναφέρεται μάλιστα στην εισηγητική έκθεση που συνοδεύει την τροπολογία, το νέο ενιαίο ανώτατο όριο είναι υψηλότερο σε σχέση:

Α. με τα ανώτατα ποσά συντάξεων που είχαν θεσπιστεί μεταβατικά μέχρι 31.12.2018 με το άρθρο 13 του ν.4387/2016 για όσους ήταν ήδη συνταξιούχοι κατά την 13.5.2016 και ανέρχονταν στις 2000 ευρώ ( για μία σύνταξη) ή 3000 (για περισσότερες συντάξεις) και

Β. με τα ανώτατα όρια συντάξεων που ίσχυαν μέχρι την έναρξη εφαρμογής του ν.4387/2016 και τα οποία προκειμένου για τους μέχρι 31/12/1992 ασφαλισμένους των ειδικών ταμείων ανέρχονταν στο ποσό των 2773 ευρώ, για δε τους ασφαλισμένους του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ στο ποσό των 2373,5 ευρώ.

Να σημειωθεί ότι σύμφωνα με την προωθούμενη διάταξη, το νέο ανώτατο όριο καταλαμβάνει και συντάξεις που χορηγούνταν κατά την 12/5/2016 και επανυπολογίστηκαν με βάση τις διατάξεις του ν.4387/2016 για λόγους ίσης μεταχείρισης όλων των συνταξιούχων, με ανακαθορισμό της ετήσιας θετικής διαφοράς.

Ποσά συντάξεων που έχουν ήδη απονεμηθεί ή επαναϋπολογισθεί μετά την έναρξη ισχύος του νόμου και υπερβαίνουν το προαναφερόμενο ανώτατο όριο θα προσαρμοστούν στο νέο οριζόμενο ποσό των 4.608 ευρώ, από την ημερομηνία έναρξης καταβολής ή επαναϋπολογισμού τους. Τυχόν επιπλέον διαφορές συντάξεων θα επιστραφούν, με παρακράτηση σε ποσοστό 20% της μηνιαίας καταβαλλόμενης σύνταξης και μέχρι την εξόφλησή τους.

Σύμφωνα με την έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, από την προωθούμενη διάταξη υπάρχει εξοικονόμηση της τάξης των 550.000 ευρώ για το τρέχον έτος, 1,31 εκατ. ευρώ για το 2020, 1,57 εκατ. ευρώ για το 2021, 1,70 εκατ. ευρώ για το 2022 και 1,85 εκατ. ευρώ για το 2023.

Για τις απολύσεις

Αναφορικά με την ευθύνη αναθέτοντος εργολάβου και υπεργολάβου έναντι εργαζομένων, στην αιτιολογική έκθεση αναφέρεται ότι καταργείται η διάταξη του άρθρου 9 του ν. 4554/2018, με την οποία επιχειρήθηκε η γενική νομοθετική ρύθμιση για την κοινή και αλληλέγγυα ευθύνη αναθέτοντος εργολάβου και υπεργολάβου έναντι των εργαζομένων η οποία στην πράξη προκάλεσε εκτεταμένη σύγχυση και δυσκολίες εφαρμογής που είχαν ως αποτέλεσμα, αφενός την άμβλυνση της προστασίας των δικαιωμάτων των εργαζομένων έναντι του εργοδότη προς τους αντισυμβαλλομένους του στο πλαίσιο συμβάσεων εκτέλεσης έργων, παροχής υπηρεσιών κλπ, αλλά και των σχέσεων αυτών με τρίτους στο πλαίσιο συμβάσεων υπεργολαβίας.

Αναφέρεται επίσης ότι η διάταξη πρέπει να καταργηθεί ώστε να είναι σαφής η ευθύνη του εργοδότη έναντι των εργαζομένων που αυτός απασχολεί, ανεξαρτήτως των συμβατικών σχέσεων που αναπτύσσει ο εργοδότης με τρίτους ως επιχειρηματίας.

Αναφορικά με την κατάργηση της διάταξης για το βάσιμο λόγο ως σωρευτικό κριτήριο για το έγκυρο της καταγγελίας της εργασιακής σχέσης εργαζόμενου (άρθρο 48 του ν.4611/2019). Το άρθρο 48 του ν.4611/2019 προέβλεπε ότι η καταγγελία της εργασιακής σχέσης θεωρείται έγκυρη, μόνο αν οφείλεται σε βάσιμο λόγο, κατά την έννοια του άρθρου 24 του Αναθεωρημένου Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Χάρτη, που κυρώθηκε με το άρθρο πρώτο του ν. 4359/2016, έχει γίνει εγγράφως, έχει καταβληθεί η οφειλόμενη αποζημίωση και έχει καταχωρηθεί η απασχόληση του απολυόμενου στα τηρούμενα για τον ΕΦΚΑ μισθολόγια ή έχει ασφαλιστεί ο απολυόμενος.

Σε περίπτωση αμφισβήτησης, το βάρος της επίκλησης και απόδειξης της συνδρομής των προϋποθέσεων έγκυρης καταγγελίας φέρει ο εργοδότης.

Αν σου άρεσε κάνε